loading...
برج خنک کننده آذین تهویه
مهندس کریمی بازدید : 64 دوشنبه 13 تیر 1401 نظرات (0)

کولینگ تاور(cooling tower) :

کولینگ واتر یا همان برج خنک کننده آب تجهیزی برای حذف گرمای اضافی می باشد که با استفاده ازگردش هوا و آب فرآیند حرارت مازاد را به جو انتقال می دهدتمام برج های خنک کننده بر اساس اصل حذف گرما از آب با تبخیر قسمت کوچکی از آب که از طریق واحد در گردش مجدد است ، کار می کنند.  مخلوط آب گرم و هوای خنک کننده گرمای نهان تبخیر را آزاد می کند و آب را خنک می کند. به طور معمول، برج خنک کننده برای خنک کردن و حذف گرما از چیلر استفاده می شود. در ادامه به بررسی عناصر در نظر گرفته شده در طراحی برج خنک کننده می پردازیم.

طراحی برج خنک کننده:

روش‌های قدیمی‌تر طراحی برج‌های خنک‌ کننده بر استفاده از جداول و نمودارهای کلی متکی بود. در بسیاری از موارد، طراحی و انتخاب برج خنک کننده صنعتی نیز بر اساس اطلاعات تجربی مورد استفاده برای یک آب و هوای خاص بود. در این میان گستردگی کشور عزیزمان ایران و وجود اقلیم ها و شرایط آب و هوایی مختلف باعث شده تا یک برج خنک کننده به طور ویژه برای عملکرد بهینه طراحی شود.

عدم رعایت اصول طراحی و استفاده از کلمات کلیدی تن خنک کننده یا تناژ برج خنک کننده در بسیاری از موارد باعث اختلال در عملکرد برج خنک کننده در آن ناحیه می شود.

به عنوان مثال مشخصات، ابعاد و اندازه یک برج خنک کننده با ظرفیت سرمایش 100 تن در تهران در مقایسه با یک برج خنک کننده با همین ظرفیت در آب و هوای مرطوب مانند اهواز یا بندرعباس کاملاً متفاوت است. با این حال، بسیاری از تولیدکنندگان برج خنک کننده این موارد را در فرآیند طراحی لحاظ نمی کنند.

برای طراحی برج خنک کننده صنعتی به ویژه در صنایعی مانند فولاد، روی، مواد غذایی باید موارد زیر در طراحی در نظر گرفته شود:

- دمای آب ورودی به برج خنک کننده

- دمای مورد نیاز آب خروجی از برج خنک کننده - باید بیشتر از دمای حباب مرطوب باشد

- شرایط آب و هوایی و محل تاسیسات برج خنک کننده

- آنالیز آب برج های خنک کننده - سختی آب، PH و ...

- جهت باد غالب و هندسه ساختمان ها و فضای اطراف برج خنک کننده

- نوع صنعت و کاربری برج خنک کننده

مشاور با اطلاعات فوق قادر به شناسایی برج خنک کننده مناسب برای هر صنعت و موقعیت جغرافیایی و همچنین معرفی برندهای مناسب از تولیدکنندگان داخلی خواهد بود.

 

مفاهیم و تعاریف اصلی طراحی و بهینه سازی برج خنک کننده چیلر را بدانید

تبخیر سطحی چیست: تبخیر سطحی فرآیندی است که در آن مایع مورد نظر در دمایی غیر از دمای جوش به بخار تبدیل می شود و گرمای نهان تبخیر را از محیط جذب می کند. به طور کلی هر مایعی در هر دمایی تا حدی تبخیر می شود.

گرمای مورد نیاز برای تبخیر (Q) مستقیماً با جرم مایع (m) مرتبط است و برای تبدیل تناسب به برابری به ضریبی نیاز داریم که در اینجا به نوع مایع بستگی دارد و با LV نشان داده می شود. با توجه به این توضیحات داریم:QV=mLV

در واقع با تبخیر سطحی، مایع تبخیر شده گرمای نهان تبخیر را از محیط می گیرد و موجب کاهش دمای آب یا سیال می گردد. مثالی ساده که بتوان فهمید این است که این همان اتفاقی است که هنگام خارج شدن از استخریا حمام، موجب سرد شدن بدن شما در هوای آزاد می شود.

لازم است بدانید که مهمترین مزیت تبخیر سطحی نسبت به روش های دیگر سرمایش، مصرف انرژی بسیار کم آن و سهولت ساخت تجهیزات آن می باشد ولی در عین حال این روش به مصرف بالای آب می انجامد. که در سالهای اخیر با کمبود آب رورو شده ایم وباید برای حل این مشکل راه حلهای دیگر مانند کولینگ تاور مدار بسته یا برج خنک کننده هیبریدی را مد نظر قرار دهیم.

دمای حباب خشک :

دمای حباب خشک محیط در هر منطقه طبق اطلاعات استخراج شده از ایستگاههای هواشناسی مربوطه، دارای میانگین حداقل و میانگین حداکثر می باشد که در محاسبات مربوط به تهویه به عنوان مرجع مورد استفاده قرار می گیرد.

دمای حباب مرطوب - وت بالب- Wet Bulb :

با توجه به تعریف بیان شده در خصوص دمای خشک، اگر به دور حباب دماسنجی، پارچه ای پیچانده، آنرا خیس کنیم و دما سنج را بچرخانیم، دمایی که به دست می آید به Wet Bulb یا دمای حباب مرطوب معروف است. این دما یک دمای تعادلی است که به میزان دمای خشک هوا و رطوبت نسبی و همچنین ارتفاع از سطح دریا وابسته است.

لازم به ذکر است که لامپ خشک و حباب مرطوب در ماه های سال تغییر می کنند، اما مفهوم این دو دما در طراحی برج خنک کننده، میانگین حداکثر حباب خشک و حباب مرطوب در طول فصل است. سال (مرداد). علاوه بر این، دمای آب سرد یا سیال در برج خنک کننده 2 تا 3 درجه بالاتر از دمای حباب مرطوب در بهترین شرایط خواهد بود.

 

مفهوم ضریب غلظت در برج خنک کننده - Cooling Tower Cycle Of Concentration - COC

چرخه تراکم یا COC در برج خنک کننده به عنوان نسبت ذرات محلول در آب داخل برج خنک کننده به ذرات محلول در آب ورودی یا خنک کننده آب تشکیل دهنده برج تعریف می شود. همانطور که گفته شد ذرات معلق و محلول در مدار برج خنک کننده عموما با بخار از برج خنک کننده حذف نمی شوند و به همین دلیل غلظت آنها با گذشت زمان افزایش می یابد. به همین دلیل باید میزان این ذرات را از طریق آب زیر پوشش یا آب بلو داون تا حد استاندارد و مناسب کاهش داد.

مقدار چرخه غلظت در برج خنک کننده صنعتی و برج خنک کننده بستگی به شرایط آب و کاربری برج خنک کننده دارد اما به طور کلی عدد مناسب برای سیکل غلظت خنک کننده برج بین 3 تا 7 می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر و اطلاع از انواع مدل های برج خنک کننده و قیمت کولینگ تاور فایبر گلاس به سایت آذین تهویه مراجعه نمایید.

قیمت برج خنک کننده در سال 2022 در حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته تغییر داشت و این مسله به علت افزایش قیمت رزین و الیاف مورد استفاده در ساخت بدنه برج خنک کننده می باشد بطور مثال قیمت بک برج خنک کننده 250 تن در سال 1400 هجری شمسی در حدود 65 میلیون تومان بود که این قیمت در سال 1401 به حدود 80 میلیون تومان رسیده است .

در عین حال ما به عنوان یک شرکت تولید کننده تجهیزات صنعتی تمام تلاش خود را انجام می دهیم تا قیمت برج خنک کننده را با بهترین کیفیت و کاملا منصفانه در خدمت مصرف کننده قرار دهیم.

آذین تهویه شماه واتساب 09194201355 جهت اطلاعات بیشتر و کسب استعلام قیمت برج خنک کن و قطعات برج کننده.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8
  • بازدید ماه : 65
  • بازدید سال : 270
  • بازدید کلی : 1,065