loading...
برج خنک کننده آذین تهویه
مهندس کریمی بازدید : 13 شنبه 27 آبان 1402 نظرات (0)

کوره هوای گرم چیست ؟

برای گرم نگاه داشتن محیط های بزرگ و سالن های تولید و گلخانه ها از بخاری های صنعتی استفاده می شود که با برق، گاز و زغال سنگ کار می کنند. در این بین کوره هوای گرم که در ظرفیتهای 140 هزار  تا 350 هزار کیلو کالری طراحی و تولید می شوند. کوره هوای گرم با استفاده از فن های قوی اکسیال یا سانتریفیوژ هوای گرم داخل محفظه را از طریق کانالهای خروجی به محیط اطراف می فرستد. به کوره هوای گرم در بازار هیترکابینتی یا بخاری گلخانه نیز گفته می شود چون این تجهیزات درون کابین قرار دارند و در خیلی از گلخانه ها از آن برای گرم کردن سالن گلخانه استفاده می شود.

در ایران بیشتر هیتر های کابینتی گازی تولید می شود چون مشعل های گازی به راحتی قابل سوخت گیری هستند.و گاز در ایران قیمت مناسب دارد.

طرز کار کوره هوای گرم ( Furnace ) :

کوره هوای گرم یا هیتر کابینتی از قسمتهای برای تولید گرما تشکیل شده است که وجود هریک برای عملکرد بهینه دستگاه گرم کن الزامی است. بعد از روشن نمودن کوره هوای گرم، مشعل درون اتاقک احتراق براثر انرژی دریافتی از هریک از سوخت‌هایی که در بالا ذکر شد گرم شده و این گرما پس از عبور از جداره اتاقک احتراق به هوای بیرون از آن منتقل می‌گردد و دمای هوای مذکور را به 60 درجه سانتیگراد می‌رساند. این هوا توسط فن سانتریفیوژ حلزونی یا فن اکسیال یا نوعی بادبزن از طریق کانال‌های درون اتاق‌ها به بخش‌های مختلف کاربری بطور یکنواخت منتقل می‌گردد و پس از جذب سرمای محیط با دمای 18 درجه سانتیگراد به‌سوی کوره هوای گرم صنعتی برای گرمایش مجدد باز می‌گردد. مخلوط هوای تازه و هوای برگشتی با عبور از روی فیلترها، گرد و غبارش گرفته شده و وارد مکش بادبزن می‌شود. عامل حرکت بادزن یا همان فن دمنده یک الکتروموتور است. اتاقک احتراق به‌وسیله لوله‌ای به دودکش وصل می‌شود تا گازهای حاصل از احتراق را تخلیه کنید. کوره هوای گرم صنعتی مجهز به ترموستات‌های اتاقی هستند و می‌توانند میزان دمای محیط را در یک عدد مشخص کنترل کنند و یا در صورت بروز خطر، فرمان خاموشی به کوره هوای گرم (بخاری صنعتی) را بدهند.

 

انواع کوره هوای گرم از لحاظ نوع سوخت :

 

کوره هوای گرم به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و توزیع‌کننده گرما در مقیاس صنعتی و وسیع برای انتقال حرارت از سه روش رسانش، انتقال و تابش و یا ترکیبی از این سه روش استفاده می‌کند. بر این مبنا کوره هوای گرم ایستاده برای ایجاد احتراق در داخل محفظه هیتر از سوخت‌های زیر به طور مجزا و یا ترکیبی استفاده می‌کند. تعیین نوع سوخت مورداستفاده در هیتر های صنعتی بر اساس نوع کاربرد و محل کاربری و ظرفیت گرمادهی صورت می‌پذیرد.

 

کوره هوای گرم الکتریکی:

در این نوع از بخاری‌های صنعتی از انرژی الکتریکی و برق از نوع تک‌فاز و یا سه‌فاز برای ایجاد گرما در داخل محفظه هیتر و انتقال آن به بیرون استفاده می‌گردد. در هیتر صنعتی برقی از جریان متناوب برای ایجاد حرارت استفاده می‌گردد. معمولاً در هیتر های برقی از المنت برای تبدیل برق به انرژی گرمایی استفاده می‌شود. به علت مصرف برق بالا و هزینه‌های زیاد از این دستگاه در ظرفیت‌های کوچک برای هیتر های خانگی بیشتر استفاده می‌شود. هیتر برقی انرژی یکی از برندهای معروف در این زمینه می‌باشد.

کوره هوای گرم گازی و یا گازوییلی:

در واقع کوره‌های هوای گرم گازی و یا کوره هوای گرم گازوئیلی از مایعات شیمیایی قابل‌اشتعال از نوع هیدروکربن‌های ساده یا پیچیده که در شرایط فیزیکی پایدار بر اساس فشار و دمای معین و استاندارد به‌صورت گاز یا مایع هستند برای تولید گرما و حرارت استفاده می‌کنند. مهم‌ترین مایعات قابل‌اشتعال فاز مایع عبارت‌اند از نفت کوره، نفت سفید، بنزین و گازوئیل و مایعات قابل‌اشتعال فاز گازی عبارتند از گاز طبیعی و پروپان.

 

کوره هوای گرم آبی:

در این نوع از بخاری‌های صنعتی آب گرم و بخار آب در یک منبع گرم مداربسته جریان می‌یابد. معمولاً این آب گرم و بخار توسط بویلر و موتورخانه مرکزی تامین و از طریق سیستم پایپینگ به هیترهای کابینتی نصب شده در سالن منتقل می‌شود. یونیت هیترهای آب و یونیت هیتر بخار در ابعاد کوچک‌تر نیز ساخته می‌شوند که به‌صورت دیواری و سقفی مورداستفاده قرار می‌گیرند.

 

کوره هوای گرم تابشی:

این نوع از بخاری‌های صنعتی به هیتر تابشی شهرت دارند. یکی از جدیدترین روش‌ها برای گرمایش در حجم وسیع، استفاده از اجاقک‌های تابشی در پشت‌بام‌ها است. این نوع بخاری‌ها انرژی لازم برای احتراق مشعل را از نور خورشید دریافت می‌کنند. در این نوع از دستگاه‌های بخاری صنعتی از سلول‌های فتوولتائیک یا یک کلکتور خورشیدی و یک سیستم انتقال جمعی حرارتی برای ایجاد و انتقال گرما استفاده می‌شود.

 در فرآیند ایجاد حرارت توسط کوره هوای گرم صنعتی، انرژی نهان سوخت‌های مذکور با سوختن در دستگاه آزاد شده و به گرما تبدیل می‌شود. این گرما توسط فن‌هایی با حجم هوادهی بسیار بالا راهی منطقه موردنظر می‌شود. در این فرایند به دلیل تبدیل نوعی از انرژی به نوع دیگر می‌توانیم نوعی از انتقال حرارت در محل کاربری را شاهد باشیم.

قیمت کوره هوای گرم :

قیمت هیتر کابینتی با توجه به ظرفیت دستگاه و متریال بکار رفته در ساخت کوره حرارتی که می تواند فولادی  یا استیل باشد متفاوت است. بطور تقریبی می توان قیمت یک کوره هاوای گرم با کوره اتستیل و ظرفیت 250 هزار رکیلو وکالری را در سال 1402 حدود 70میلیون تومان عنوان کرد. برای خرید کوره هوای گرم یا استعلام قیمت هیتر گلخانه ای  می توانید به وب سایت آذین تهویه مراجعه نمایید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 16
  • آی پی دیروز : 5
  • بازدید امروز : 11
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 31
  • بازدید ماه : 99
  • بازدید سال : 370
  • بازدید کلی : 1,165